pühapäev, 13. detsember 2015

Essee nr.1 Piraatlus, kokkuhoid või probleem.



Piraatlus, kokkuhoid või probleem.

Piraatlusega on kokku puutunud ilmselt iga arvutit kasutanud inimene. Sageli on erinevaid programme, muusikat või filme palju lihtsam kätte saada läbi piraatluse kui ausal teel. Kuid kas selle juures on tegemist kokkuhoiuga või hoopis probleemiga.
Ennem interneti suuremat levikut levis piraatlus peamiselt turu lettidel. Piraatmänge, filme, muusikat võis rahu meeli osta nii kadakaturult kui keskturult. Kui aga kaose aeg läbi sai hakkasid võimud piraatluse üle kontrolli võtma ning korraldasid piraat meedia ja riiete demonstratiivseid hävitamisi. 90-nendate lõpus muutus aga tehnoloogia leviku tõttu piraat meedia ja tarkvara kättesaadavaks internetis läbi erinevate programmide nagu kazaa, napster või soulseek. Erinevalt aga turul ostetud kaubast ei olnud siin enam mingit vahendustasu vaid kõik oli tasuta.
Piraat muusika levik internetis on tõsiselt pinnuks silmas erinevatele muusika tööstuse firmadele kes agaramalt võitlevad piraatluse vastu. Neil on ka põhjust sest 21. sajandi alguses langes nende tulu kõige rohkem internetis leviva piraatluse tõttu. Loomulikult ei saa müügi edu languses süüdistada interneti vaid suuresti ka muusikatööstuse suutmatust ajaga kaasas käia. Veel 7-8 aastat tagasi oli pea aegu, et võimatu osta internetist väikese vaevaga mõni plaat või üksik laul. Seega lihtsaim viis kuidas muusikat saada oli tirida see torrentiga alla. Nii ei pidanud võtma ette rasket teed poodi kust sai kalli raha eest osta plaadi millel oli sageli  meeldis ainult üks või kaks laulu. Loomulikult piraatluse tulemusel täitusid arvutid gigabaitide suuruste muusikamägedega, mis andsid igaühele võimaluse tunda enda melomaanina, kui mägesid ei kataks virtuaalne tolm.  
Loomulikult sellise „varastamise “ tulemusena jääb artistil ja levitaja firmal tulu saamata. Kui aga uurida internetis natuke keskmiste artistide sissetulekuid siis võib näha, et nende aastasest tulust moodustab plaadi müük vaid 5-10%. Suurimat tulu teenivad vaid maailma ~10 müüdavaimat artisti. Enamus sissetulekust tuleb aga kontsertide müügist. Kuid kes läheks ansambli kontserdile kui ta ei ole kuulnud selle artisti ühtegi laulu? Tasuta saadud muusika meedia on tahtmatult aidanud populariseerida uusi artiste ja aidanud kaasa vanade artistide plaatide taas avastamisele. Nii on kasvanud ka kontsertide külastajate arv.
Filmide piraatlus on arenenud sarnaselt muusika piraatlusega. Tänu interneti levikule on täielikult kadunud kunagi kõiki kaubanduskeskusi sisustanud videolaenutus punktid. Asemele on tulnud nuti-tv alla kuuluvad laenutused või erinevad filmi ostmise keskkonnad. Samuti on filmid levinud ka piraatluses. Piraatluse poolt tekitatavat kahju filmi tööstusele loetakse miljardites dollarites. Kuid kas hinnangulised numbrid mida filmitööstus on alla laadimiste pealt teinud on ka õiged on juba teine lugu. Kui tahta vaadata filmi, mis on just kinodesse tulnud internetist siis satub vaataja sageli kehva kaameraga üles võetud filmi otsa. Saadav kogemus pole kindlasti võrreldav sellega mida inimene saab kinosaalis. Filmide loojad on samuti muutnud vaatamise elamus kinodes tunduvalt efektsemaks kui see on kodus filme vaadates. 3D prillid IMAX ekraanid annavad suurepärase elamuse mida pole võimalik videokaamerale salvestada.
Filmi tööstust on aga tööstuse algusest saati vaevanud „põrsas kotis “ probleem. Nimelt vaataja enne kinno minekut saab infot filmi kohta vaid mingist hägusast treilerist või vahel ka kellegi arvustusest. Erinevalt muusikast mida on võimalik enne kas või raadiost kuulata. Piraatlus annab aga võimaluse hinnata kodus ära kas film on vaatamist väärt ning seejuures kinno minna ja head filmi juba kvaliteetselt vaadata, sest hea film on aegumatu ükskõik kui palju saa seda vaatad. Samas paljud inimesed kes filme vaatavad piraatluse kaudu ei läheks nii kui nii neid kas raha puuduse või soovimatusest kinno vaatama.
Suurim probleem piraatlusega on kindlasti arvuti mängude valmistajatel. Mängude tootjatel puudub lihtsalt mingi muu väljund kuidas oma toodet rakendada. Nende ainus viis on levitada oma toodet arvutitel ning muuta need aina raskemini lahti muugitavaks (kuigi lahti  muukimine toimub olenemata nende püüdlustest siiski tavaliselt vähem kui 24h ). On vähe arvuti mängude sõpru kes pole kunagi piraatluse poole kätt sirutanud ning palju neid kokkuhoidlikke  kelle arvuti pole kunagi originaal mänge näinud. Loomulikult tuleb siinkohal küsida kas inimesed kes piraatlusest täna oma mängu hangivad selle võimaluse puudumisel mängimisega üldse tegeleksid. Sageli on originaal mängud väga kallid, mis teeb need keskmisele noorele raskesti kättesaadavaks. Seetõttu võib mängude tootjatel kätte saamata jääda ka see summa mida kasutajad neile annaksid siis kui nad ise oma rahakoti sisu jagamise eest hoolt hakkavad kandma. Sest arvutimängud on nagu suitsetamine, kui saa sellega noorelt pihta ei hakka ei tegele saa sellega ka hilisemas elus. Loomulikult suur osa arvuti mängude piraatlusest hankivatest teevad seda lihtsalt kokkuhoiu ja laiskuse ärast.
Piraatlus on loomulikult mõjunud ka hästi arvutimängude arengule. Kui vanemad arvutimängud olid kinnised ehk neid sai mängida nii üksi kui võrgus. Siis uuemad mängud on aina rohkem muutunud võrgu põhiseks. Enam ei mängi inimene ainult arvuti vastu vaid ka teiste samal ajal võrgus viibivate inimestega. Seega on uuemate mängude piraatlusest hankimine muutumas sama mõtetuks kui 3D filmi vaatamine kaamera lindistuselt.
Piraatlus on kasutaja jaoks kindlasti suur kokkuhoiu allikas. Mis omakorda on sundinud meedia tootjaid mõtlema välja aina nupukamaid ideid, mis muudaks piraatluse mõttetuks. Piraatlus ei olekindlasti progressiivsete, ettevõtete jaoks probleem vaid suurepärane viis kuidas hõlma alt oma tooteid kasutajatele tuttavaks teha.

  



 http://www.mirror.co.uk/news/ampp3d/how-much-money-musicians-out-4650474   
http://abcnews.go.com/Business/story?id=86535&page=1
http://freakonomics.com/2012/01/12/how-much-do-music-and-movie-piracy-really-hurt-the-u-s-economy/



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar