Mina 21. sajandi õppija – uued oskused, uued võimalused.
Uued kätte saadavad võimalused sundisid arenema nii
kogenud õppejõudu kui õpilast. Mobiiltelefonid andsid õpilastele uusi
suurepäraseid võimalusi spikerdamiseks. Tavapärase spikrile peene harilikuga
mikrokirja kirjutamise oskuse asemel tõusis hinda sõnumitesse kiire kirjutamine
ja printeri hea kasutus oskus. Selline tehnoloogia areng sundis ka õppejõudusid
uurima erinevate tehniliste vidinate võimalusi. Alguses päädis see loomulikult
telefonide ära korjamisega aga hiljem nende oskusliku ära kasutamisega tunni
tegevuses.
21.sajandi
alguses levima hakanud internet avas uksed kiiresti kätte saadavale infole.
Enam ei pidanud raamatu hankimiseks sõitma raamatukokku kus otsitav teos võis
olla välja laenatud või üldsegi puudu. Nüüd sai raamatuid ja artikleid otsida
erinevatelt raamatute otsingu süsteemidest nagu ESTER. Info hulga eksponentsiaalse
kasvu tõttu internetis polnud varsti
vaja enam külastada ka kolletuvaid raamatusaale, sest uuemad raamatud ja
artiklid ilmusid juba nii e-raamatuna kui paberraamatuna samaaegselt. Seega
muutus õppija jaoks aina rohkem oluliseks oskus leida internetis erinevat
infot. Samuti muutus vajalikuks oskus inforägastikust just õppurile vajaliku
info üles leidmine. Info pidev kas loomulikult tähendas seda, et kõik info mis
internetis oli ei olnud tõene. Seega võis näiteks õppuri töösse sattuda põhjendatud
väited maakera lapiku olemise kohta. Nii hakkas kiiresti hajuma arvamus: „kõik
mis kirjas on kuld“.
Info pidev kas internetis tähendas, et sinna sattusid ka õppurite
endi poolt loodud tööd, mille pealt oli järgmiste aastate õppuritel mõnus šnitti
võtta. Oskus teiste töid enda tööde pähe esitada sundis aga õppejõudusid leidma
endale plagiaadi avastus süsteeme. Sellised programmid sundisid õppureid looma
uusi kinniseid lehti kus info vahetus oleks muu maailma eest suletud.
Aina väiksemaks muutuvad elektroonilised vidinad on õppurite
seljast kaotanud seljakotid täis vihikuid
ning asendanud need väikeste tahvel arvutitega. Olulisemaks käekirja puhtusest
on muutunud nobedad näpud ning oskus käsitleda erinevaid teksti töötlus
programme. Erinevad suhtlus keskkonnad (facebook) ja Google docks on muutunud
rühmatööde tegemise lihtsaks ja kiireks. Nende abiga ei pea enam õppur oma
rühmaga kohtuma vaid kogu töö saab ära teha õdusas koduses keskkonnas.
Oskus programmeerida on muutumas võrdseks kirjutamise
oskusega. Uurimuste või katsete andmete analüüsimine on tunduvalt kergem kui
seda teostada paber kandja asemel mõnes tabelarvutus programmis kus väiksemgi
koodi kirjutus oskus muudab töö tegemise tunduvalt lihtsamaks.
Erinevate e-õppe kursuste abiga on võimalus läbida paljusi
huvitavaid kursusi maailma mainekamates ülikoolides. Enam ei pea sõitma
kohapeale ja maksma kallist kohamaksu piisab vaid interneti ühendusega arvutist
ja tahtmisest midagi kasulikku teha. Nii on võimalik õppuriks saada kõigil
kellel on vähegi aega ja viitsimist. Sarnaselt on paljud õppejõud lugenud
mitmed oma loengud linti, et õppurid kes huvitavad vaid mingitest kindlatest
teemadest saavad neid vabakuulajatena kuulata.
Samuti ei pea näiteks astronoomia tudeng minema kuskile
observatooriumi, et teha seal katseid. Piisab vaid arvutist ja interneti
ühendusest, et soovitud koordinaadid edastada teleskoobile. Saadud andmed aga
saadetakse mõne minuti pärast sinu e-mailile. Sarnaselt toimub ka näiteks osakest
füüsika uurimine kus õppur ei pea minema kiirendi juurde kohapeale, vaid andmed
saadetakse õppuritele üle maailma laiali. Tänu kiirele andmete edastus võimele
ei pea enam ühe probleemiga tegelema üks õppur ühes maailma nurgas üksi vaid
probleeme saab lahendada erinevate töörühmade vahel samaaegselt erinevate
maailmanurkade vahel.
Kuid oleme alles 21. sajandi alguses. Mida võiks siis
pakkuda õppurile tulevik. Kindlasti muutub aina tähtsamaks klaviatuuril
trükkimise oskus ning paberil kirjutamine muutub aina rohkem koolipõlve
tegevuseks ( sarnaselt nagu kunagi tuli kohustuslikus korras noorena algklassides
sulepeaga kirjutada ). Arvutite tähtsuse kasvamise tõttu igapäeva elus muutub programmerimis
oskus aina tähtsamaks õppuri elus. Ilmselt hakkab üha rohkemates koolide programmis
seda robootika näol nägema juba alklasside. Üha arenev internet muudab maailma
kindlasti veelgi väiksemaks, mis annab õppuritele võimaluse veelgi rohkemates
ülikoolides õppida aja ainetest osa võtta läbi e-kursuste.
Lisa.1
Siinkohal, ei tasu kindlasti laskuda nostalgiasse käsitsi
kirjutamise oskuse hajumise pärast. Vaid tuleb vaadata seda kui normaalset
edasi liikumist. Sest arvutiga saab lihtsalt palju kiiremini kirjutada.
https://ifi6070.wordpress.com/2015/09/09/2-nadala-loeng/
https://ifi6070.wordpress.com/2015/09/09/2-nadala-loeng/
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar